Thanks For Your Support

Monday, September 3, 2012

I'm pregnant...!!! Tanda-tanda hamil

Alhamdulillah...syukur sangat atas kurniaan Ilahi ni sebab tak semua wanita dikurniakan kelebihan untuk merasai nikmat mengandung ;)


So kat sini sal nak share la sket ngan uols semua dari pengalaman sal sendiri tanda2 hamil yang biasa nye ada pada seseorang wanita. Tapi perlu tau ye yang setiap orang akan alami lain-lain feeling di awal kehamilan tu..tak semua akan rasa benda yang sama…tapi tang tak datang bulan tu je la yang semua orang confirm sama ;)

Antara tanda-tanda awal pregnant adalah :

1)     Tak period…of coz lah kan ;)
Untuk yang regular time period dia tu memang boleh agak la…coz kalau uols dah lewat more than 2 weeks tak period tu mean memang uols pregnant.

2)      Rasa macam senggugut…
 ada satu masa tu tetiba je perut jadi cramp…ni tanda nye benih yang berjaya disenyawakan tu nak melekat kukuh di rahim kita.

3)      pening-pening manja gitu..huhuu..
 kalau yang migraine tu mungkin lagi dasyat la sikit sakit kepala yang uols akan alami.

4)      loya atau kembang tekak. 
   Kalau sebelum ni time pregnant damia and danisha memang tak de langsung nak loya-loya ni…tapi kali ni asal petang je mula tekak ni nak mengembangkan diri nye…huhuu…Yang muntah2 tu harap banyak bersabar ye. Mungkin dari awal pregnant ke bulan ke empat uols still akan hadapi simtom muntah-muntah ni…sila dapatkan asam yang sedap untuk kurangkan rasa loya tersebut.

5)      Asik nak tido je keje nye ;)
   so time ni boleh la amik kesempatan nak manja-manja ngan hubby untuk tolong tengok2 kan anak dan buat kerja0kerja umah..hehee..

6)      Tetiba bau suami adalah bau yang paling      busuk pernah di hidu...
   hahaa…cian suami ku…kadang-kadang tu tak pasal2 kena dok jauh sebab selalu bau busuk kalau dok sebelah dia walaupun sebenarnye dia baru je lepas mandi. Ngengade sungguh mode pregnant ku kali ni..hehee.

7)      Mengidam. 
   Macam sal kali ni mengidam nak minum kopi mcD…ada tu pukul 1 pagi pun minta husband kuar g dapatkan kopi mcd…kopi lain tak di layan ye…hehee.

8)      Buat yang pakai premium beautiful secara konsisten, korang mesti perasan kan yg nipple uols berwarna agak cerah-cerah gitu…tapi tetiba jadi gelap…haaa…tu salah satu tanda pregnant jugak la tu.

Tu je la antara tanda-tanda hamil yang sal dapat share kan melalui pengalaman sal sendiri...kalau uols ada pengalaman sendiri boleh la share kat sini ye...mesti macam-macam ada kan...buat yang tengah sama-sama pregnant macam sal, semoga kuat dan bersemangat dalam menjalani proses kehamilan ni...memang mood akan sentiasa berubah. Tapi perlu pandai kawal emosi supaya bayi dalam kandungan akan sentiasa kena tempias positif ibu mereka...semoga selamat dan dipermudahkan segalanye...Amin...



2 comments: