Thanks For Your Support

Sunday, February 22, 2015

Berniaga ni susah ke senang?

Menjalankan perniagaan senang ke, susah?


Bagi yang belum lagi mulakan perniagaan, ramai yang fikir perniagaan tu senang...Bagi yang baru berniaga ada antara mereka fikirkan berniaga tu SUSAH...

Bagi yang dah berpengalaman dalam perniagaan, mereka rasakan perniagaan tu senang...


Sama ada perniagaan tu senang atau susah, bergantung pada tahap keadaan kita. Bila kita belum lagi mula berniaga, kita lihat macam senang je berniaga ni kan... Sebab kita belum lagi “merasa” perniagaan. Kita sekadar melihat kisah-kisah orang berjaya dalam perniagaan.


Bila kita BARU mulakan perniagaan, baru kita rasa perniagaan tu susah. Kerana sebelum ni kita kaitkan perniagaan dengan keuntungan sahaja. Tak pula fikir tentang perlu promosi, perlu menjaga pelanggan, perlu lakukan accounting, perlu handle staff, perlu fikirkan kaedah dan strategi untuk bersaing dengan pesaing yang begitu ramai!


Bila kita dah setahun dua berpengalaman dalam perniagaan, baru kita rasa perniagaan tu SENANG kembali kerana kita dah biasa dengan perniagaan & belajar selok belok perniagaan sepanjang pengalaman kita 


Masalahnya, ramai yang give up atau berputus asa sebelum sampai tahap perniagaan itu senang kembali. Dalam masa setahun, apabila melalui kesukaran perniagaan, ramai yang gulung tikar kerana tak tahan… betapa susahnya menjalankan perniagaan!

1 comment: