Thanks For Your Support

Wednesday, February 1, 2017

Resipi Simple Bubur Durian Terangkat

Ada yang panggil Serawa ada yang panggil bubur, ada ke yang panggil lempuk? Lempuk dia macam kenyal sikit kan.




Hari ni sal teringin sangat nak makan kuah durian ni. So order la online dari one of food delivery yang sal search kat Facebook masa stay kat Palace of the Golden Horses hari tu. 

Tapi masa stay kat Palace tu stok diorang dah habis. Ye la dah pukul 9 malam masa tu. Nak keluar hotel memang malas. Call Halal Restaurant kat Palace of the Golden Horses tu pun tak berjawab coz rupanya dah close dah. 

Nak makan pizza or Mcd memang tak masuk tekak untuk malam tu. Siap whatsaap my friend aka my protege DSM Ujie Ruzianah tanya mana tempat makan best kat Serdang or Seri Kembangan ni. Kak Ujie pun reply bagi tau ada satu Restaurant Tomyam Best kat kat  situ,  Restoren Aroma Seri Kembangan nama dia. Thanks Kak Ujie. 

Tapi  Sal tak pergi. Kitorg makan kat Half Moon, Kedai Nasi Arab yang jarak dia 8 minit je dengan Hotel.

So sal search search terjumpa Delicious Elayna ni. Dari cara dia reply client yang cepat dan ada element ramah tu buatkan sal tertarik nak cuba menu delivery dia keesokkan harinya.

So sal order la Roti Jala kuah durian dan kuah kari. Sebab yang ni je yang tinggal. Nak buat rasa. Boleh la makan pagi.


Ni ha rupa Roti Jala kuah durian dan kuah kari dari Delicious Elayna tu. Rasa dia not bad. Memang sedap. Anak-anak pun berebut makan. Ye la benda sikit memang normal la akan berebut punya.

Satu set untuk jala durian RM5.50
Set untuk jala kari RM4.50
Delivery Charge RM5.00

Total RM18.50 Semua nya siap hantar depan pintu rumah. Tinggal tak suapkan aje...
Kalau suap memang spesis melampau la kan ko ni. Malas tahap dewa namanya.

So disebab kan tak puas makan kuah durian ni, Sal merengek kat En Husband suh beli la DURIAN...
Tak tahan kot dia dengar isteri dia berlagu nak durian, nak durian,... Terus petang tu gi area Pasaraya kat rumah beli barang makan untuk buat stok dan Alhamdulillah ada motor yang jual durian.

Husband kata biasanya durian yang jual atas motor ni mahal sikit.
Tapi demi isteri tercinta, beliau turut kan jugak. 
Hahaha thank u very much sayang.

Dari nak keluar jauh-jauh baik beli je la yang ada depan mata ni. Tak kisah la mahal sikit je. Rezeki penjual namanya. At least kita dah jimat masa n jimat tenaga nak cari durian yang jauh dari kawasan rumah kan kan.


 Sambil suami gi beli durian, isteri dan anak-anak pergi makan laksa, nasi lemak ngan mengeteh tarik kat warung depan pasaraya. Melampau kan. Princess sangat la konon :D


 Ni la dia rupa durian atas motor yang suami beli tu. Tau tak rege durian ni dua biji berapa?
Yang terbuka tu durian kampung. Sekilo RM18 dan yang belum buka tu durian D24 RM22 Sekilo. So total dua biji durian untuk buat durian ni RM55.00 sahaja.

HAHAHAAA... Gelak besar bila dengar husband sebut harga durian dua bijik ni. Ye la dari makan roti jala yang order online tadi RM5.50 je, terus jadi RM55 Hinggit terus!

Ni yang malas nak masak ni. Beli lagi murah kot. 
Hehee tapi masak boleh makan banyak kali dan makan ramai-ramai. 

Tapi sekarang ni yang memang nak makan bubur durian cicah roti ni sal sorang je...Huwaaaaa...Jenuh la nak habis kan.


 Ni la rupa durian kampung dan durian D24 yang dah dikeluarkan dari kulitnya tadi. Cantik isi dia. Terus rasa berbaloi RM55 tadi.


Sempat jugak Damia dan Danisha datang dapur paw sorang 3 ketui durian ni nak buat ratah katanya.


 Santan memang diperlukan untuk buat segala jenis bubur kecuali bubur nasi la. Tapi ada je kan bubur nasi yang guna santan? Ada kan? Huhu sorry sal memang tak berapa expert bab memasak ni. Masih amatur lagi.

Santan ni memang dah ada dalam peti sejuk so tak yah beli baru.

Selain santan, bahan-bahan lain yang diperlukan untuk buat bubur durian sedap manis ala-ala sal ni (hahaha sorry la nak perasan jap) kita perlu ada :

Air ikut banyak mana uol suka,
 Gula merah, sal tak guna langsung gula putih.
Halia, untuk tendang angin n sebu orang kata.
Daun Pandan, nak bagi semerbak bau satu rumah.

Tu je. Simple sangat kan bahan-bahan nak buat bubur ni. Memang resipi simple macam ni sal cukup suka. Cuba kalau suh masak asam pedas ke, masak kurma ke, confirm setahun pun belum tentu berasap dapur tu.

 Orang yang jaga kesihatan memang dia akan amik kira benda ni. Dia akan amik tahu apa bahan-bahan yang ada dalam santan kotak cap ayam ni. Kalau santan siap, memang sal suka santan AYAM BRAND la sebab pekat berlemak.

Memang santan semua tinggi lemak cuma kalau memang nak jaga kesihatan tak payah makan langsung atau cari la yang kurang kandungan lemak. Makan sesekali ok la santan ni. Jangan makan selalu tau, tak bagus untuk jantung dan kesihatan badan coz santan very high kolestrol.


 Harga sekotak RM2.50 je. Sekotak santan ni cukup untuk masak satu periuk bubur durian sal hari ni.


Alhamdulillah tak sampai sejam siap dah bubur durian air tangan CDM Sal. Jemput makan uol. Seronok jugak masak sendiri ni. Tapi lagi seronok kalau masak tu ada yang tukang bagi licin kan.

Orang kata jangan makan durian dengan kopi kan. Tapi kalau minum dengan Min Kaffe In shaa Allah boleh sangat sebab kandungan kafein dalam Min Kaffe ni tak tinggi mana pun. Kafein dalam 3% je. Lagi bagus minum Min Kaffe sebab dia ada Garam Buluh yang boleh bantu detoks balik racun yang tak diperlukan dalam badan kita.

Opss! lupa nak bagi tau yang sal masak bubur durian ni siap letak setengah sachet GARAM BULUH lagi. Memang lagi berlemak rasa bila letak garam buluh masakan dalam bubur durian ni.

.
.
.
.
.

Apa kelebihan GARAM BULUH ni?

Hai-O Garam Buluh menggunakan garam dijemur di bawah matahari yang berorganik dan 100% semulajadi sebagai ramuan utamanya. Garam ni diperolehi daripada air laut yang kaya dengan tenaga bijih-bijih bawah tanah Pulau Xiongjin dan Pulau Yanping yang terletak di Pantai Barat Korea. 

Garam semulajadi ni dimasukkan ke dalam buluh yang berusia tiga tahun, kemudian ditutup dengan tanah liat, dimasukkan ke dalam relau bagas, dan dibakar dengan pokok pine sehingga buluh dibakar menjadi serbuk dan ketulan garam buluh terbentuk.

 Selepas proses pembakaran, bahan berbahaya seperti logam berat dan kotoran yang ada dalam garam telah dineutralkan atau disingkirkan, manakala intipati pokok pine (resin pine, minyak pine) dan buluh (200 lebih jenis elemen surih yang diperlukan oleh badan) bercampur ke dalam garam dan menambahkan kandungan ion logam inorganik yang diperlukan oleh badan manusia seperti magnesium, kalsium, kalium, kuprum, ferum, zink dan sebagainya.

Apakah bezanya Hai-O Garam Buluh dengan garam biasa?
Hai-O Garam Buluh menggunakan garam dijemur di bawah matahari yang berorganik dan 100% semulajadi sebagai sumber. 

Garam ni diperolehi daripada air laut yang kaya dengan tenaga bijih-bijih bawah tanah Pulau Xiongjin dan Pulau Yanping yang terletak di Pantai Barat Korea. Garam semulajadi ni dimasukkan ke dalam buluh yang berusia tiga tahun, kemudian ditutup dengan tanah liat, dimasukkan ke dalam relau bagas, dan dibakar dengan pokok pine hingga buluh dibakar menjadi serbuk dan ketulan garam buluh terbentuk. 

Garam buluh telah menyingkirkan bahan berbahaya terhadap badan (misalnya logam berat dan bahan kimia) dalam proses pembuatannya, pada masa yang sama meningkatkan nilai nutrisinya. Kebanyakan garam melalui pemprosesan kimia, kandungan natrium adalah lebih tinggi, justeru itu, pengambilan masa panjang akan memudaratkan kesihatan.

Bolehkah kanak-kanak dan ibu mengandung mengambil Hai-O Garam Buluh?
Boleh, dengan saiz pengambilan yang kurang iaitu ¼ hingga ½ bungkus.

Bolehkah pesakit tekanan darah tinggi mengambil Hai-O Garam Buluh?
Boleh, kandungan natrium dalam garam buluh adalah sangat rendah, tidak akan mempengaruhi tekanan darah. Manakala kandungan bahan mineral yang banyak dapat memperbaiki kesihatan badan.

Hai-O Garam Buluh mempunyai bau yang tidak menyenangkan, apakah bau itu? Adakah ia membahayakan badan manusia?
Bau garam buluh adalah bau semulajadi yang terhasil selepas pembakaran dengan buluh dalam proses pembuatannya. Ia tidak membahayakan badan manusia.

Bolehkah garam makan seharian diganti dengan Hai-O Garam Buluh?
Boleh, Hai-O Garam Buluh kaya dengan bahan mineral dan elemen surih, dapat menggantikan garam biasa sepenuhnya.


Apa kebaikkan Garam Buluh ni?

  • Menyingkirkan toksin dalam badan misalnya (logam berat, bahan kimia, bakteria, bahan buangan metabolisme, keracunan asid, radikal bebas).

  • Menguatkan peristalsis saluran usus, menyingkirkan najis yang lama terkumpul dalam usus.

  • Membekalkan bahan mineral dan elemen surih kepada badan manusia.

  • Menyelaras fungsi badan supaya sistem badan dapat beroperasi secara normal.

  • Menyelaras keseimbangan pH badan, mengembalikan susuk badan yang beralkali lemah.
  • Meningkatkan daya pemulihan badan.

Nak order Garam Buluh ni pun boleh je order dengan Sal ye. Boleh whatsapp 011-1631 1641 untuk sebarang pertanytaan berkaitan Garam Buluh dan Premium Beautiful ;)

Thanks for reading.

3 comments:

  1. korset murah dan berkualiti
    slimming corset malaysia
    best corset brand in malaysia
    body shaping corset malaysia
    corset top malaysia
    body shaper corset malaysia
    shapewear malaysia
    body slimming corset malaysia


    harga premium beautiful
    premium beautiful penipu
    premium beautiful corset price
    harga premium beautiful 2017
    premium beautiful murah
    kelebihan premium beautiful
    premium beautiful corset testimoni
    premium beautiful elegance

    ReplyDelete
  2. korset murah dan berkualiti
    slimming corset malaysia
    best corset brand in malaysia
    body shaping corset malaysia
    corset top malaysia
    body shaper corset malaysia
    shapewear malaysia
    body slimming corset malaysia


    harga premium beautiful
    premium beautiful penipu
    premium beautiful corset price
    harga premium beautiful 2017
    premium beautiful murah
    kelebihan premium beautiful
    premium beautiful corset testimoni
    premium beautiful elegance

    ReplyDelete
  3. korset murah dan berkualiti
    slimming corset malaysia
    best corset brand in malaysia
    body shaping corset malaysia
    corset top malaysia
    body shaper corset malaysia
    shapewear malaysia
    body slimming corset malaysia


    harga premium beautiful
    premium beautiful penipu
    premium beautiful corset price
    harga premium beautiful 2017
    premium beautiful murah
    kelebihan premium beautiful
    premium beautiful corset testimoni
    premium beautiful elegance

    ReplyDelete