Thanks For Your Support

Thursday, September 29, 2016

Bagaimana Ingin Memilih Mentor Yang Terbaik Untuk Menjadi Usahawan Yang Berjaya

Bagaimana Ingin Memilih Mentor Yang Terbaik Untuk Menjadi Usahawan Yang Berjaya

Credit to : Penulis:  

Kategori: Artikel
Seorang usawahan yang berjaya, mereka mungkin tidak akan mencapai tahap kejayaan yang membanggakan sekiranya tidak ada mentor di sebalik kejayaan mereka. Mentor merupakan orang yang berpengalaman dalam sesuatu bidang dan mereka juga sering dijadikan contoh oleh orang ramai untuk berkongsi pelbagai ilmu.
Selain itu, mereka juga membantu anda untuk memulakan kerjaya sehingga berjaya. Jadi, bagaimana anda memilih mentor di sepanjang kerjaya anda juga memainkan peranan yang penting. Berikut merupakan beberapa perkara untuk anda memilih mentor yang terbaik.

#1 – Mempunyai Semangat Yang Tinggi

Mentor yang terbaik adalah mereka berminat dengan apa yang mereka lakukan dan sentiasa mempunyai semangat yang tinggi untuk mencapai sesuatu matlamat. Selain itu, mereka juga percaya setiap usaha yang dilakukan tanpa berputus asa walaupun berhadapan dengan pelbagai rintangan dan dugaan, pasti akan membuahkan hasil yang terbaik. Apabila sudah mencapai kejayaan, mereka mahu berkongsi kegembiraan itu dengan anda dengan berkongsi ilmu yang ada.
mentor

#2 – Sentiasa Ingin Mencapai Kejayaan

Apabila anda bijak memilih mentor sebagai tulang belakang kejayaan, secara tidak langsung anda juga turut menjadi seperti mereka. Banyak faedah yang boleh anda dapati sekiranya anda mempunyai hubungan yang baik dengan mentor. Namun, seorang mentor yang baik mereka sentiasa mempercayai setiap kebolehan yang anda lakukan dan bangga dengan setiap pencapaian anda. Mereka juga percaya yang anda mempunyai potensi yang baik untuk berjaya di masa hadapan.

#3 – Sering Memberi Inspirasi

Jika anda ingin mencari mentor yang terbaik, penting untuk anda melihat dahulu latar belakang mereka. Namun, seorang mentor yang terbaik adalah mereka yang mempunyai rekod prestasi yang cemerlang terutamanya dalam bidang kerjaya. Mereka juga sering digelar pemimpin yang dihormati untuk dijadikan contoh kepada orang lain. Dengan itu, ia juga dapat memberi inspirasi kepada orang lain untuk menjadi seperti mereka.
bill_gates 1

#4 – Tidak Memandang Rendah Kepada Orang Lain

Semua orang sedia maklum, memandang rendah kepada orang lain merupakan perkara negatif yang patut kita elakkan. Seorang mentor tidak sepatutnya mempunyai sikap yang sebegini kerana, mereka seharusnya membimbing mereka yang ingin memulakan perniagaan. Selain itu, dengan sikap yang akan membuatkan orang disekeliling merasa selesa apabila berkomunikasi antara satu sama lain.

#5 – Memberi Komitmen

Dalam setiap pekerjaan yang kita lakukan, penting untuk kita memberi komitmen yang sangat tinggi untuk sentiasa fokus dan menunjukkan kita mempunyai dispilin yang bagus dalam setiap tugasan. Begitu juga kepada mentor, kerana mereka sering dianggap seorang individu yang hebat dan dapat dijadikan contoh kepada orang lain. Anda perlu bijak untuk memilih mentor yang terbaik bagi memastikan apa yang anda impikan menjadi kenyataan.
commitment

#6 – Tidak Terlalu Mengawal

Sebagai seorang manusia, sudah tentu kita merasa kurang selesa apabila segala idea mahupun keputusan dilakukan oleh orang lain. Tugas seorang mentor hanya memberi tunjuk ajar, dan selebihnya ia bergantung kepada diri kita sendiri bagaimana kita mahu membuat keputusan yang terbaik. Apa yang perlu anda lakukan adalah, rajin untuk bertanya tentang beberapa perkara yang kurang jelas, dan cuba untuk mencipta idea-idea anda sendiri.

#7 – Positif

Individu yang positif merupakan individu yang disenangi oleh orang ramai. Begitu juga dengan mentor, mereka harus menjadi seorang pendengar yang baik, lebih berfikiran terbuka, sentiasa jujur dan sering memberikan maklum balas yang baik apabila berkomunikasi dengan anda.
Business group portrait - Six business people working together. A diverse work group.

#8 – Profesional

Seorang mentor yang baik adalah mereka yang sentiasa dijadikan contoh kepada orang lain. Antaranya adalah, menunjukkan peribadi dan sikap yang baik dan positif serta tidak terlalu meninggi diri disebabkan kejayaan yang dicapai. Mereka juga tidak melibatkan masalah peribadi dalam kerja, dan secara tidak langsung dapat membuatkan mereka seorang yang sangat profesional dalam pekerjaan.




No comments:

Post a Comment